Als juridisch adviesbureau hechten wij eraan dat onze cliënten altijd professioneel en correct worden behandeld. Ook als zij onze facturen onverhoopt niet conform afspraken betalen. Hoewel dit gelukkig niet vaak gebeurt, kunnen wij er bij e-Legal incasso advocaten op vertrouwen dat onze debiteuren correct worden behandeld. Daarbij wordt er aan duidelijkheid overigens niets te wensen overgelaten. Dat bewijzen de resultaten in onze incassozaken van de afgelopen 5 jaar wel. Ik kan jullie van harte aanbevelen!
Betaalt uw klant niet?
Zie hieronder voor een beter leesbare tekst van het bovenvermelde interview:
Treuzel niet als een klant de rekening niet betaalt
Kom snel in actie als door u ingediende nota’s niet worden betaald
Jasperien van Weerdt
Amsterdam
Het aantal wanbetalers in het bedrijfsleven is door de financiële crisis toegenomen. Dat kan vervelende consequenties hebben voor toeleveranciers. Zo ook voor aannemer Vincent Brouwer*. Hij is in mei vorig jaar begonnen met de verbouwing van een winkelpand. In de maanden die volgen worden tussentijdse facturen niet betaald, ondanks vele toezeggingen.
In goed vertrouwen werkt Brouwer nog een tijd door. Maar als na vijf maanden de vordering is opgelopen tot € 43.000, is de maat vol. Hij staakt zijn activiteiten en neemt contact op met Lucien Ridderbroek, advocaat bij e-Legal incassoadvocaten in Rotterdam.
Ridderbroek wijst erop dat een regulier incassotraject een maand tot een jaar in beslag kan nemen. Als de winkelier het water aan de lippen staat, is dat mogelijk te laat.’
Als advocaat kan Ridderbroek conservatoir beslag laten leggen op de bankrekening, het bedrijfspand of bezittingen van de winkelier, in afwachting van een rechterlijk vonnis. Zo kan Brouwer alvast een deel van de vordering veilig stellen. Daarnaast kan Ridderbroek het faillissement aanvragen. ‘Dat is een sterkere prikkel dan een brief van een incassobureau. Een vordering krijgt dan vaak prioriteit’, stelt hij.
Brouwer kiest voor de laatste optie. Maar als Ridderbroek een faillissementsaanvraag indient, blijkt dat een andere schuldeiser dat ook heeft gedaan. Nu moet de winkelier beide vorderingen kunnen voldoen om een faillissement te voorkomen. Mocht hij daadwerkelijk failliet gaan, dan gaan preferente schuldeisers, zoals de Belastingdienst en banken, voor.
Ridderbroek adviseert Brouwer voortaan bij wanbetaling direct actie te ondernemen. ‘Stuur liefst al twee dagen na verstrijken van de betalingstermijn een herrinnering en twee dagen na deze deadline een aanmaning.’ Aanmaningen kunnen beter niet worden genummerd. ‘Daar gaat het signaal van uit dat er nog meer volgen en er dus extra tijd is om te betalen.’
Snelheid is belangrijk. ‘Hoe langer het duurt, hoe groter het risico dat je de vordering moet afschrijven. Bovendien gaat lang wachten ten koste van uw liquiditeitspositie.’
Volgens Ridderbroek zijn veel bedrijven hier laks in. ‘Ze steken al hun energie in hun lopende klussen, offertes en klantenwerving. Vorderingen raken ondergesneeuwd.’ Hij adviseert korte betalingstermijnen te hanteren. De wet schrijft sinds kort voor dat rekeningen tussen bedrijven binnen dertig dagen na factuurdatum moeten worden betaald als contractueel niets is geregeld. Maximaal mag een termijn van zestig dagen worden afgesproken. Langer mag alleen als aangetoond kan worden dat dit voor geen van de partijen nadelig is.
Ook raadt Ridderbroek Brouwer aan vast te leggen dat hij levert onder eigendomsvoorbehoud. Goederen worden dan pas eigendom van de klant als de volledige rekening is betaald.Verder kan Brouwer in de algemene voorwaarden een hogere contractuele rente vastleggen, bijvoorbeeld 2% per maand.
Brouwer heeft geluk. De winkelier zwicht voor de druk en betaalt de volledige rekening.
*Niet zijn echte naam.
Checklist
- Bouw betaalprikkels in in algemene voorwaarden
- Wees vlot met factureren, herinneren en aanmanen
- Hanteer korte betaaltermijnen
- Bel de debiteur als hij niet betaalt
- Schakel een specialist in als betaling opnieuw uitblijft
Bron: FD d.d. 19 januari 2013
Veelgestelde vragen over klanten die niet betalen
Wilt u meer weten over klanten die niet betalen? Dan beantwoorden wij uw vragen uiteraard graag. Hieronder geven wij antwoord op veelgestelde vragen:
1. Mijn klant betaalt niet. Wat nu?
Als uw klant uw vordering niet betaalt, adviseren wij om altijd eerst een vriendelijke betalingsherinnering te zenden. Het kan immers om een onschuldige vergissing gaan.
Wordt er niet betaald na de herinnering, dan adviseren wij om uw klant even te bellen. In een persoonlijk telefoongesprek kunt u uw klant vragen waarom uw factuur nog niet is voldaan. Zo komt u direct meer te weten over de reden van niet-betaling.
Als blijkt dat uw klant geen goede reden heeft om niet te betalen en ook geen betalingsregeling wil of kan treffen, adviseren wij om een aanmaning te sturen als laatste waarschuwing. Doe dit zeker als u het niet vertrouwt of als u aan het lijntje wordt gehouden door uw uw klant.
Meer incassotips?
Download ons e-Book Eerste hulp bij incasso (scrol naar einde pagina).
2. Kan ik mijn niet betalende klant kwijtraken door incasso?
Vooropgesteld:
Een niet betalende klant, is geen klant.
Maar u zou het liefst zien dat uw debiteur betaalt en óók klant blijft. Logisch. Uw debiteur kan prima óók uw klant blijven, maar hij moet alleen wél betalen.
Wij zijn ons daarvan bewust. Daarom behandelen wij uw debiteur altijd professioneel en zakelijk. En hoewel niemand het prettig vindt om op zijn betalingsgedrag te worden aangesproken, wordt onze aanpak wel op waarde geschat. Debiteuren vragen ons namelijk regelmatig of wij hun incasso’s ook zouden kunnen doen zodra zij hebben betaald.
Want hoewel onze aanpak professioneel en zakelijk is, hanteren wij een harde lijn en laten wij aan duidelijkheid niets te wensen over. Juist die incasso aanpak maakt dat debiteuren heel duidelijk het verschil zeggen te zien met hun eigen incassobureau of deurwaarder, waar dergelijke procedures vaak vele maanden duren omdat hun eigen debiteuren daar veel minder druk ervaren.
Sommige debiteuren komen zelfs met enige regelmaat terug. Dit zijn onze zogenaamde ‘draaideur debiteuren’. Deze debiteuren hebben gezien hun financiële situatie kennelijk wat meer druk nodig om te betalen, maar blijven dus wel behouden als klant voor onze opdrachtgevers.
Waarom?
Omdat uw debiteur echt wel begrijpt dat u tot incasso overgaat indien uw vordering terecht is en hij uw vordering dus ten onrechte onbetaald laat. Uw debiteur zou in uw situatie immers hetzelfde doen!
E-legal maakt gebruik van een zeer gebruiksvriendelijk portaal. Het geeft alle inzicht in lopende en afgesloten dossiers en laat op elk moment de huidige status zien. Al het contact met de debiteur wordt vastgelegd. Een nieuw dossier indienen gaat eenvoudig en snel en wordt vrijwel direct opgepakt en per mail persoonlijk bevestigd. Dit geeft direct het gevoel dat het dossier in goede handen is. De benadering vanuit E-legal naar onze klanten toe past ook goed en is belangrijk omdat het soms toch gevoelig kan liggen voor de relatie met de klant om facturen uit handen te geven. Voor dossiers die enige discussie opleverde bij de klant werd veel persoonlijk afgestemd door E-legal en werd ons uitgelegd wat wij wel of niet verplicht zijn te overleggen. Dit is telefonisch en per mail en ervaren we als zeer prettig. De dossiers hebben allemaal tot zeer snelle betaling van de debiteur geleid, vaak binnen een week!
Ik werk vanuit Frankrijk. Ik heb eigenlijk nog nooit een incassobureau nodig gehad, maar nu had ik een halsstarrige klant die ondanks het feit dat ik netjes mijn training gegeven had, domweg niet betaalde, ook niet na herhaalde mail. Via Internet vond ik e-Legal en vooral hun no-cure-no-pay aanbod sprak me aan. Via de website kon ik makkelijk mijn vordering invoeren en vervolgens werd ik keurig netjes op de hoogte gehouden van de vooruitgang. De klant was halsstarrig, maar e-Legal bleef standvastig. Via een Portal kun je de vooruitgang volgen en alle correspondentie nazien. De mensen van e-Legal zijn zeer correct, vriendelijk en hulpvaardig. Alle lof! Ik hoop ze niet meer nodig te hebben, maar in het geval dat... de crediteur is alvast gewaarschuwd!