No cure no pay

Incasso

Incasso hulp nodig? Ontdek hoe u wél betaald krijgt!

incassoAls ondernemer zit u niet te wachten op klanten die uw facturen niet betalen.

En u moet er al helemaal niet aan denken dat u zelf óók betalingsproblemen krijgt door de wanbetaling van uw debiteur.

Het is dus de hoogste tijd om uw debiteur de rekening te presenteren.

Gelukkig is incasso helemaal niet moeilijk. Want incasso kunt u zelf ook. U moet alleen even weten hoe.

Wij helpen u op weg:

  • Volg ons incasso stappenplan om zelf eenvoudig uw onbetaalde vorderingen te incasseren.

  • Gebruik onze incasso voorbeeldbrieven om uw debiteuren op correcte wijze aan te manen.

  • Download ons gratis incasso e-book om te voorkomen dat u dezelfde fouten maakt als 75% van de ondernemers.

 


Incasso in 4 stappen

Volg de onderstaande 4 stappen om uw wanbetalers aan te pakken.

incasso infographic


Toelichting incasso stappenplan

Hieronder worden de 4 stappen uit de bovenvermelde infographic toegelicht.


Stap 1: Verstuur een betalingsherinnering

Incassotip 1: Download onze voorbeeld betalingsherinnering

Incassotip 2: Verstuur de betalingsherinnering 2 dagen na de vervaldatum. Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.

Incassotip 3: Hanteer een korte betalingstermijn van 5 dagen in de betalingsherinnering. Een korte betalingstermijn verdient de voorkeur voor een betalingsherinnering. Voorkomen moet worden dat uw debiteur een ruime betalingstermijn opvat als vrijbrief om uw facturen voortaan veel later te mogen betalen.

incasso factuurIncassotip 4: Verwerk nog geen kosten in de betalingsherinnering. Het verdient aanbeveling om geen rente of incassokosten in de betalingsherinnering te verwerken. Het doel van de betalingsherinnering is immers om uw debiteur alsnog tot betaling te bewegen zonder de relatie onnodig te schaden.

Incassotip 5: Voeg uw openstaande facturen toe als bijlage. Het is verstandig om het uw debiteur zo makkelijk mogelijk te maken om te betalen. Als uw debiteur eerst op zoek moet gaan naar uw facturen, loopt u onnodig het risico dat uw facturen onderop de spreekwoordelijke stapel blijven liggen. Voeg daarom uw openstaande facturen als bijlage toe bij uw betalingsherinnering.

Ziet uw vordering op onbetaalde huur? Download dan onze specifieke betalingsherinnering voor huur

Wordt er niet betaald? Ga verder met stap 2.


Stap 2: Bel uw debiteur voor betaling


incasso hulpIncassotip 1: Bel om een concrete betalingsafspraak te maken. Doel van het telefoongesprek is om een duidelijke afspraak te maken binnen welke termijn de debiteur alsnog betaalt. Spreek een concrete datum af waarop de vordering uiterlijk dient te zijn betaald.

Incassotip 2: Stem zo nodig een betalingsregeling af. Mocht in het gesprek blijken dat de debiteur betalingsproblemen heeft, spreek dan zo nodig een betalingsregeling af. Maak concrete betalingsafspraken door zowel de data als de bedragen van de termijnbetalingen af te stemmen.

Incassotip 3: Spreek een eerste termijnbetaling op korte termijn af. Zo weet u snel of de debiteur de betalingsregeling wil en kan nakomen. Het risico van een betaling op langere termijn is dat u onnodig wacht op een betaling die mogelijk nooit volgt.

Incassotip 4: Spreek af dat de betalingsregeling vervalt bij niet betaling. Voorkom dat u gebonden bent aan een betalingsregeling die niet wordt nagekomen conform de afspraken. Spreek dus af dat de betalingsregeling vervalt als deze niet wordt nagekomen en dat uw vordering in dat geval terstond volledig opeisbaar is.

Incassotip 5: Bevestig de gemaakte betalingsafspraken. Bevestig de gemaakte betalingsafspraken per e-mail. Verlang ook dat uw debiteur u de afspraken bevestigt, zodat het zwart op wit staat.

Wordt er nog steeds niet betaald? Ga verder met stap 3.


Stap 3: Verstuur een aanmaning

Incassotip 1: Download onze voorbeeld aanmaning

Incassotip 2: Verstuur de aanmaning 2 dagen na de gestelde termijn. U verzendt de aanmaning als betaling uitblijft ondanks het telefonisch contact met uw debiteur. Het verdient aanbeveling om de aanmaning te verzenden 2 dagen nadat de in het telefoongesprek afgesproken betalingstermijn is verstreken. Hebt u uw debiteur niet gebeld? Verzend de aanmaning dan 2 dagen na de gestelde termijn uit de betalingsherinnering.

Incassotip 3: Hanteer een korte betalingstermijn van 3 dagen in de aanmaning. Verwerk een kortere betalingstermijn in de aanmaning dan in de betalingsherinnering. Waarom? Omdat uw debiteur anders minder druk ervaart.

incasso betalenIncassotip 4: Verwerk nog geen kosten in de aanmaning. Hoewel juridisch gezien al aanspraak op vergoeding van de rente en incassokosten kan worden gemaakt, is het doorgaans praktischer om dit nog niet te doen in dit stadium. Het doel van de aanmaning is immers om uw debiteur vrijwillig tot betaling te bewegen zonder de relatie onnodig te schaden.

Incassotip 5: Wacht niet af als u het niet vertrouwt (!) Van uitstel komt namelijk vaak afstel. Lang wachten heeft doorgaans geen nut, tenzij er bijzondere omstandigheden spelen. Denk hierbij aan een concrete betalingstoezegging. Waak wel voor smoesjes van uw debiteur.

Wordt er dan nog stééds niet betaald? Ga verder met stap 4.


Stap 4: Geef uw incasso uit handen

Incassotip 1: Geef uw incasso uit handen 2 dagen na de gestelde termijn uit de aanmaning. Wij adviseren om uw incasso uit handen te geven 2 dagen nadat de in de aanmaning gestelde betalingstermijn is verstreken. Want waarom zou u nóg langer op uw geld wachten?

Incassotip 2: Dien uw incasso online in via onze incasso-portal. Met de incasso portal regelt u uw incassozaken wanneer het u uitkomt en kunt u 24/7 real-time uw incassozaak volgen.

Incassotip 3: Dien uw incasso in voor 16:00 uur. Wij sommeren uw debiteur dan dezelfde werkdag tot betaling.

Vanwege grote drukte nemen wij momenteel geen incassozaken in behandeling die in hoofdsom lager zijn dan € 500. Dit geldt alleen voor nieuwe klanten. Als u een bestaande klant bent, kunt u uw incassozaken blijven indienen zoals u gewend bent.

Voor 16:00 uur incasso ingediend, dezelfde werkdag actie (!)
incasso indienen
Rob Meerwijk van Rob's saunabouw: "Binnen een paar dagen was de hoofdsom betaald" Rob Meerwijk van Rob's saunabouw: "Binnen een paar dagen was de hoofdsom betaald"

Ik had er laatst voor het eerst mee te maken. Een zakelijke klant die niet betaalde maar ook nergens meer op reageerde, niet op mail, niet op telefoon. Ik heb vanaf dat moment de duidelijke aanwijzingen van de website van e-legal gevolgd. Dat leidde natuurlijk niet tot betalen, maar wel tot een volledig dossier. En dat bleek belangrijk te zijn. Daarna heb ik mijn zaak in gediend bij e-legal en toen ging het hard. Binnen een paar dagen was de hoofdsom betaald en uiteindelijk na een paar maanden ook de incasso-kosten. Ik was vooral blij met de directe aanpak en de no-nonsense communicatie. En passant heb ik nog gratis tips gekregen om mijn algemene voorwaarden te verbeteren.

Elena Parish van SPINE Architecture: "Enorm tevreden! Binnen een week heeft mijn klant alsnog zijn factuur voldaan!" Elena Parish van SPINE Architecture: "Enorm tevreden! Binnen een week heeft mijn klant alsnog zijn factuur voldaan!"

Enorm tevreden! De betalingstermijnen van mijn facturen en herinneringen waren intussen ruimschoots verstreken en mijn klant leek van de aardbodem verdwenen. Na wat online onderzoek, besloot ik e-Legal incasso advocaten in te schakelen, liever dan een 'standaard' incassobureau. Het was heel eenvoudig om online een dossier bij ze aan te maken. Daarna ging het ineens snel: ik werd dezelfde dag nog snel, vriendelijk en adequaat teruggebeld en mijn dossier is direct opgepakt. Binnen een week heeft mijn klant alsnog zijn factuur voldaan! Ik raad deze advocaten absoluut aan. Je merkt direct hun gedegen kennis van de regelgeving omtrent incasso, wat cruciale fouten voorkomt; bovendien vind ik het een prettig idee dat deze zelfde partij mij zou hebben kunnen bijstaan tijdens een evt. proces. Mocht ik onverhoopt nogmaals met een wanbetalende klant te maken krijgen, zal ik e-Legal zeker opnieuw inschakelen.

Vincent de Vlugt van Renaissance It: "Transparante en eerlijke werkwijze, geen verborgen tarieven, uitstekende vakkennis en E-Legal zit bovenop de zaak" Vincent de Vlugt van Renaissance It: "Transparante en eerlijke werkwijze, geen verborgen tarieven, uitstekende vakkennis en E-Legal zit bovenop de zaak"

Uitstekend incasso advocatenkantoor dat wij iedereen van harte kunnen aanbevelen. Transparante en eerlijke werkwijze, geen verborgen tarieven, uitstekende vakkennis en E-Legal zit bovenop de zaak met de juiste druk naar de debiteur toe. Naast dat E-Legal ook nauw contact onderhoudt met de opdrachtgever, is er ook een meer dan uitstekende portal voorhanden waarin alle communicatie overzichtelijk wordt bijgehouden. Daarin zijn ze wat ons betreft voor op de concurrentie. Sterke punten: Naast de transparante werkwijze viel ons op dat onze contactpersoon altijd snel reageerde op vragen en deze helder beantwoordde zonder wollige juridische taal. Dat hebben wij in het verleden wel eens anders meegemaakt. Zwakke punten kunnen wij niet bedenken.

Eerste hulp bij incasso (gratis e-book)incasso e-book

In ons e-book is alle bovenvermelde informatie overzichtelijk gebundeld. Dus zowel het stappenplan voor incasso als de incasso voorbeeldbrieven.

Daarnaast bevat het e-book geheime incassotips die niet op deze pagina staan.

  • Stap-voor-stap handleiding om uw wanbetalers aan te pakken

  • Gratis downloads: voorbeeld betalingsherinnering en aanmaning

  • Kant en klare betalingsvoorwaarden (direct te verwerken in uw offerte)

  • Inclusief geheime tips van onze incasso advocaten die écht het verschil maken



Ons e-book downloaden? Scrol naar het einde van deze pagina.


Onze incasso hulp nodig? Geef een brul!

Betaalt uw wanbetaler niet ondanks alle incassotips?

Geef dan een brul (!) en wij pakken uw wanbetaler aan.

Voor 16:00 uur incasso ingediend, dezelfde werkdag actie (!)
incasso indienen


Veelgestelde vragen over incasso

Wilt u meer weten over incasso? Dan beantwoorden wij uw vragen graag. Hieronder geven wij antwoord op veelgestelde vragen:

Wat is incasso? (betekenis incasso)

Incasso heeft meerdere betekenissen, want de betekenis van incasso is niet vastomlijnd. Incasso kan immers zien op een wijze van betaling (zoals bij automatische incasso), maar ook op het incasseren van vorderingen. Een synoniem voor incasso in de laatste zin is invordering of inning van schulden.

Met incasso wordt doorgaans buitengerechtelijke incasso bedoeld. Dit wordt ook wel aangeduid als minnelijke incasso. Incasso kan echter ook toezien op alle incassohandelingen, dus ook op het gerechtelijke incassotraject.

Hoe gaat incasso in zijn werk?

Incasso begint met de stappen die u zelf kunt zetten, zoals het versturen van een betalingsherinnering en aanmaning. Volg hiervoor ons incasso stappenplan om zelf eenvoudig uw vorderingen te incasseren inclusief gratis voorbeeldbrieven. Wordt hierna nog niet betaald, dan is de volgende stap om uw incasso uit handen te geven, zoals aan een incassobureau, deurwaarder of incasso advocaat. In de incassoprocedure die volgt, wordt eerst geprobeerd om minnelijk (buiten rechte) betaald te krijgen. Lukt dit niet, dan kunnen rechtsmaatregelen worden genomen om uw vordering in rechte te incasseren. 

Wanneer kan tot incasso worden overgegaan?

U kunt tot incasso overgaan zodra uw vordering opeisbaar is, dus zodra de geldende betalingstermijn is verstreken. Is er geen betalingstermijn overeengekomen, dan geldt de wettelijke betalingstermijn. Bekijk onze pagina over de wettelijke betalingstermijn voor meer informatie.

Is no cure no pay mogelijk voor incasso?

Ja, incasso op basis van no cure no pay is mogelijk. Bekijk onze pagina over no cure no pay incasso voor meer informatie.

Is er een keurmerk voor incasso?

Er bestaat nog geen wettelijk keurmerk voor incasso. Wel is er momenteel een wetsvoorstel (de Wet kwaliteit incassodienstverlening) in behandeling om wettelijke kwaliteitseisen in te voeren en ook een incassoregister waarin incassobedrijven verplicht worden geregistreerd.

Voor incassobureaus bestaat er wel al een keurmerk van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI), maar daarbij zijn enkel incassobureaus aangesloten omdat voor dit soort bureaus nog geen regels gelden.

Deurwaarders en advocaten zijn hierbij niet aangesloten omdat voor hen wel allerlei wet- en regelgeving geldt.

Zo zijn onze advocaten aangesloten bij de Nederlandse Orde van Advocaten en zijn meerdere incasso advocaten aangesloten bij de Vereniging van Incasso- en Procesadvocaten (VIA).

Ik wil mijn incasso uit handen geven. Hoe ziet jullie incasso aanpak eruit?

Onze klanten beoordelen onze incasso-aanpak gemiddeld met een 9,5 (2020).

Bekijk onze pagina over onze onze incasso aanpak voor meer informatie.

Biedt u landelijke dekking voor incasso in Nederland?

Ja, zeker. Zowel onze klanten als hun debiteuren zijn gevestigd door heel Nederland.

Wij incasseren daarom van Groningen tot Maastricht. Het zwaartepunt ligt wel in de randstad, vooral regio RotterdamDen HaagUtrecht en Amsterdam.

Ook buitenlandse klanten weten ons te vinden voor incasso in Nederland.

incasso met landelijke dekking

Ik ben op zoek naar een juridische incasso want mijn klant moet worden gedagvaard. Doen jullie dat ook?

Ja, als incasso advocaten kunnen wij alle incasso-procedures verzorgen, dus ook gerechtelijke incasso. Dit geldt zowel in eerste aanleg bij de rechtbank (kanton en civiel) als in hoger beroep bij het gerechtshof.

Hoe kan ik mijn incasso overdragen?

U kunt uw incasso overdragen via het online incasso formulier. Dat werkt het snelst. Het formulier vult de gegevens namelijk automatisch aan zodra u een deel van de bedrijfsnaam hebt ingevuld.

Uw incasso overdragen per e-mail is ook mogelijk. Voor meer informatie zie onze pagina over incasso indienen.

Ik heb een vordering maar geen factuur. Is een incasso zonder factuur mogelijk?

Ja, dat is mogelijk.

Bij incasso van huur in verband met een huurachterstand zijn vaak geen facturen beschikbaar omdat het niet altijd nodig is om hiervoor facturen te verstrekken.

Hetzelfde geldt bij incasso van leningen. Dan is doorgaans enkel de overeenkomst van geldlening beschikbaar.

Als u een incasso zonder factuur indient, kunt u in plaats van het factuurnummer een ander kenmerk vermelden, bijvoorbeeld 'huur januari 2021'. Bij de factuurdatum en vervaldatum vult u de datum in waarop het bedrag uiterlijk had moeten zijn betaald, bijvoorbeeld '01-01-2021'.

Ik ben helemaal klaar met mijn wanbetaler. Is een incasso zonder aanmaning ook mogelijk?

Ja, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, bent u niet verplicht om uw debiteur eerst zelf te herinneren of aan te manen. Ook een voorafgaande ingebrekestelling is doorgaans niet noodzakelijk.

U kunt gewoon uw incasso uit handen geven en dan sommeren wij uw wanbetaler tot betaling. Als u uw incasso indient voor 16:00 uur sommeren wij uw wanbetaler nog dezelfde werkdag tot betaling.

Waar moet een incasso aan voldoen qua regels in 2021?

De regels voor incasso zijn niet gewijzigd van 2020 naar 2021.

De voornaamste wetswijziging over incassokosten dateert uit 2012. Deze wetswijziging heeft de afgelopen jaren nog wel tot nieuwe regels voor incasso geleid in de rechtspraak, maar dat was omdat bepaalde onduidelijkheden moesten worden opgehelderd.

Ik ben op zoek naar een incasso brief voor een particuliere klant. Waar kan ik een 14 dagen brief vinden?

Onze bovenvermelde voorbeeldbrieven voor incasso zijn opgesteld met het oog op zakelijke debiteuren, dus voor b2b incasso.

De incassobrieven zijn ook wel te gebruiken bij particuliere debiteuren (b2c incasso), maar na de aanmaning dient dan nog wel een 14 dagen brief te worden gezonden om de incassokosten aan te zeggen.

Overigens verzenden wij de 14 dagen brief als vast onderdeel van ons incassotraject bij particuliere debiteuren, dus het is niet noodzakelijk dat u dit zelf ook doet. Dat zou enkel onnodige vertraging opleveren. Geef uw incasso daarom uit handen. Dan doen wij de rest.

Wel of geen incasso starten?

Bij een niet betalende klant kan het behoud van de klantrelatie een grote rol spelen bij de beslissing wel of geen incasso te starten. Zeker bij klanten waarmee vaker zaken wordt gedaan.

incasso startenMaar is uw debiteur wel een 'echte' klant?

Want:

Een niet betalende klant is géén klant!

Langer afwachten kan een kostbare fout blijken als uw debiteur:

  • Al herhaaldelijk om betaling is verzocht
  • Ook geen deelbetaling verricht als blijk van goede wil
  • Vage toezeggingen doet zonder concrete data of bedragen
  • Zijn concrete betalingstoezeggingen niet nakomt
  • Geen betalingsregeling wil treffen vanwege afspraken met andere schuldeisers
  • Vage smoezen of onzinnige verweren aanvoert om betalingsuitstel te creëren
  • In het geheel niet reageert


De alarmbellen moeten gaan rinkelen in deze situaties!

Als u blijft afwachten terwijl andere schuldeisers wél tot incasso overgaan, dan ligt uw factuur onderop de stapel.

Er is geen glazen bol voor nodig om te voorspellen dat u dan niet wordt betaald. Dus kom in actie als u het niet vertrouwt!


 

Voor 16:00 uur incasso ingediend, dezelfde werkdag actie (!)
incasso indienen
Teun Uithol van In Balans Administratiebureau: "Wij waren bang dat wij door inschakeling van een incassobureau de klant zouden kwijtraken. Echter door de correcte manier van incasso door e-Legal is klant behouden en is relatie naar behoren voortgezet" Teun Uithol van In Balans Administratiebureau: "Wij waren bang dat wij door inschakeling van een incassobureau de klant zouden kwijtraken. Echter door de correcte manier van incasso door e-Legal is klant behouden en is relatie naar behoren voortgezet"

Inmiddels twee dossiers met succes laten behandelen door e-Legal incasso advocaten. Communicatie verloopt prima via de portal en kon wekelijks de voortgang van dossier inzien. Er worden door door e-Legal strikte afspraken gemaakt met cliënt en deze afspraken worden constant gemonitord. Er wordt contact gehouden met cliënt en dossier wordt direct bijgewerkt wanneer zich mutaties voordoen. Ons bedrijf was niet zo van het uitbesteden aan incassobureau, er wordt ten allen tijde getracht het in eerste instantie zelf op te lossen, inmiddels is gebleken dat door uitbesteding aan e-Legal, er een hoop tijd gewonnen kan worden door dit wel te doen. Het daadkrachtige optreden van e-Legal heeft er voor gezorgd dat de dossiers beiden voor 100% zijn geïncasseerd. Binnen ons bedrijf is elke klant er uiteraard één en waren wij bang dat wij door inschakeling van incassobureau de klant zouden kwijtraken. Echter door de correcte manier van incasso door e-Legal is klant behouden en is relatie weer naar behoren voortgezet. Voor ons reden om onze overige cliënten wanneer nodig ook aan te raden met e-Legal in zee te gaan wanneer nodig. Sterke punten: Correcte benadering van cliënt, maken van duidelijke afspraken, perfecte dossier communicatie via portal en correcte afhandeling na afloop.

Luca Wollaert van Oelan: "De dossiers hebben allemaal tot zeer snelle betaling van de debiteur geleid, vaak binnen een week!" Luca Wollaert van Oelan: "De dossiers hebben allemaal tot zeer snelle betaling van de debiteur geleid, vaak binnen een week!"

E-legal maakt gebruik van een zeer gebruiksvriendelijk portaal. Het geeft alle inzicht in lopende en afgesloten dossiers en laat op elk moment de huidige status zien. Al het contact met de debiteur wordt vastgelegd. Een nieuw dossier indienen gaat eenvoudig en snel en wordt vrijwel direct opgepakt en per mail persoonlijk bevestigd. Dit geeft direct het gevoel dat het dossier in goede handen is. De benadering vanuit E-legal naar onze klanten toe past ook goed en is belangrijk omdat het soms toch gevoelig kan liggen voor de relatie met de klant om facturen uit handen te geven. Voor dossiers die enige discussie opleverde bij de klant werd veel persoonlijk afgestemd door E-legal en werd ons uitgelegd wat wij wel of niet verplicht zijn te overleggen. Dit is telefonisch en per mail en ervaren we als zeer prettig. De dossiers hebben allemaal tot zeer snelle betaling van de debiteur geleid, vaak binnen een week!

Christa van Schoten van Administratiebureau Christa: "Er wordt écht dezelfde dag actie ondernomen" Christa van Schoten van Administratiebureau Christa: "Er wordt écht dezelfde dag actie ondernomen"

Mijn ervaring is super goed. Zeker als je voor 16:00 uur het dossier indient, dan word er echt gelijk die dag ook actie ondernomen. En met het gewenste resultaat. Sterke punten: Luisteren naar je verhaal. Je als mens behandelen en niet als nummer. Vast contact persoon. En altijd op de hoogte gehouden worden wat er is gebeurt via de online portal.

Direct een vraag stellen over incasso?

Stel uw vraag door hieronder een reactie te plaatsen.
Wij reageren zo snel mogelijk (meestal dezelfde werkdag).

Eerste hulp bij incasso (gratis e-book)

e-book eerste hulp bij incasso

Download dit gratis e-book en voorkom dat u dezelfde fouten maakt als 75% van de ondernemers.

Ontdek wat u zelf kunt doen om uw facturen wél betaald te krijgen. Hoe? Dat verklapt mr. Lucien Ridderbroek, incasso advocaat met meer dan 10 jaar ervaring.

  • Stap-voor-stap handleiding om uw wanbetalers aan te pakken
  •  Gratis downloads: voorbeeld betalingsherinnering en aanmaning
  • Kant en klare betalingsvoorwaarden (direct te verwerken in uw offerte)
  • Inclusief geheime tips van onze incasso advocaten die écht het verschil maken
gratis e-book downloaden
Cookie-voorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij respecteren uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.