Ik had er laatst voor het eerst mee te maken. Een zakelijke klant die niet betaalde maar ook nergens meer op reageerde, niet op mail, niet op telefoon. Ik heb vanaf dat moment de duidelijke aanwijzingen van de website van e-legal gevolgd. Dat leidde natuurlijk niet tot betalen, maar wel tot een volledig dossier. En dat bleek belangrijk te zijn. Daarna heb ik mijn zaak in gediend bij e-legal en toen ging het hard. Binnen een paar dagen was de hoofdsom betaald en uiteindelijk na een paar maanden ook de incasso-kosten. Ik was vooral blij met de directe aanpak en de no-nonsense communicatie. En passant heb ik nog gratis tips gekregen om mijn algemene voorwaarden te verbeteren.
Incasso hulp nodig? Ontdek hoe u wél betaald krijgt!
Als ondernemer zit u niet te wachten op klanten die uw facturen niet betalen.
En u moet er al helemaal niet aan denken dat u zelf óók betalingsproblemen krijgt door de wanbetaling van uw debiteur.
Het is dus de hoogste tijd om uw debiteur de rekening te presenteren.
Gelukkig is incasso helemaal niet moeilijk. Want incasso kunt u zelf ook. U moet alleen even weten hoe.
Wij helpen u op weg:
- Volg ons incasso stappenplan om zelf eenvoudig uw onbetaalde vorderingen te incasseren.
- Gebruik onze incasso voorbeeldbrieven om uw debiteuren op correcte wijze aan te manen.
- Download ons gratis incasso e-book om te voorkomen dat u dezelfde fouten maakt als 75% van de ondernemers.
Incasso in 4 stappen
Volg de onderstaande 4 stappen om uw wanbetalers aan te pakken.
Toelichting incasso stappenplan
Hieronder worden de 4 stappen uit de bovenvermelde infographic toegelicht.
Stap 1: Verstuur een betalingsherinnering
Incassotip 1: Download onze voorbeeld betalingsherinnering
Incassotip 2: Verstuur de betalingsherinnering 2 dagen na de vervaldatum. Het verdient aanbeveling om de betalingsherinnering te verzenden 2 dagen nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken. U geeft zo een duidelijk signaal af aan uw debiteur dat u vasthoudt aan de betalingstermijn.
Incassotip 3: Hanteer een korte betalingstermijn van 5 dagen in de betalingsherinnering. Een korte betalingstermijn verdient de voorkeur voor een betalingsherinnering. Voorkomen moet worden dat uw debiteur een ruime betalingstermijn opvat als vrijbrief om uw facturen voortaan veel later te mogen betalen.
Incassotip 4: Verwerk nog geen kosten in de betalingsherinnering. Het verdient aanbeveling om geen rente of incassokosten in de betalingsherinnering te verwerken. Het doel van de betalingsherinnering is immers om uw debiteur alsnog tot betaling te bewegen zonder de relatie onnodig te schaden.
Incassotip 5: Voeg uw openstaande facturen toe als bijlage. Het is verstandig om het uw debiteur zo makkelijk mogelijk te maken om te betalen. Als uw debiteur eerst op zoek moet gaan naar uw facturen, loopt u onnodig het risico dat uw facturen onderop de spreekwoordelijke stapel blijven liggen. Voeg daarom uw openstaande facturen als bijlage toe bij uw betalingsherinnering.
Ziet uw vordering op onbetaalde huur? Download dan onze specifieke betalingsherinnering voor huur
Wordt er niet betaald? Ga verder met stap 2.
Stap 2: Bel uw debiteur voor betaling
Incassotip 1: Bel om een concrete betalingsafspraak te maken. Doel van het telefoongesprek is om een duidelijke afspraak te maken binnen welke termijn de debiteur alsnog betaalt. Spreek een concrete datum af waarop de vordering uiterlijk dient te zijn betaald.
Incassotip 2: Stem zo nodig een betalingsregeling af. Mocht in het gesprek blijken dat de debiteur betalingsproblemen heeft, spreek dan zo nodig een betalingsregeling af. Maak concrete betalingsafspraken door zowel de data als de bedragen van de termijnbetalingen af te stemmen.
Incassotip 3: Spreek een eerste termijnbetaling op korte termijn af. Zo weet u snel of de debiteur de betalingsregeling wil en kan nakomen. Het risico van een betaling op langere termijn is dat u onnodig wacht op een betaling die mogelijk nooit volgt.
Incassotip 4: Spreek af dat de betalingsregeling vervalt bij niet betaling. Voorkom dat u gebonden bent aan een betalingsregeling die niet wordt nagekomen conform de afspraken. Spreek dus af dat de betalingsregeling vervalt als deze niet wordt nagekomen en dat uw vordering in dat geval terstond volledig opeisbaar is.
Incassotip 5: Bevestig de gemaakte betalingsafspraken. Bevestig de gemaakte betalingsafspraken per e-mail. Verlang ook dat uw debiteur u de afspraken bevestigt, zodat het zwart op wit staat.
Wordt er nog steeds niet betaald? Ga verder met stap 3.
Stap 3: Verstuur een aanmaning
Incassotip 1: Download onze voorbeeld aanmaning
Incassotip 2: Verstuur de aanmaning 2 dagen na de gestelde termijn. U verzendt de aanmaning als betaling uitblijft ondanks het telefonisch contact met uw debiteur. Het verdient aanbeveling om de aanmaning te verzenden 2 dagen nadat de in het telefoongesprek afgesproken betalingstermijn is verstreken. Hebt u uw debiteur niet gebeld? Verzend de aanmaning dan 2 dagen na de gestelde termijn uit de betalingsherinnering.
Incassotip 3: Hanteer een korte betalingstermijn van 3 dagen in de aanmaning. Verwerk een kortere betalingstermijn in de aanmaning dan in de betalingsherinnering. Waarom? Omdat uw debiteur anders minder druk ervaart.
Incassotip 4: Verwerk nog geen kosten in de aanmaning. Hoewel juridisch gezien al aanspraak op vergoeding van de rente en incassokosten kan worden gemaakt, is het doorgaans praktischer om dit nog niet te doen in dit stadium. Het doel van de aanmaning is immers om uw debiteur vrijwillig tot betaling te bewegen zonder de relatie onnodig te schaden.
Incassotip 5: Wacht niet af als u het niet vertrouwt (!) Van uitstel komt namelijk vaak afstel. Lang wachten heeft doorgaans geen nut, tenzij er bijzondere omstandigheden spelen. Denk hierbij aan een concrete betalingstoezegging. Waak wel voor smoesjes van uw debiteur.
Wordt er dan nog stééds niet betaald? Ga verder met stap 4.
Stap 4: Geef uw incasso uit handen
Incassotip 1: Geef uw incasso uit handen 2 dagen na de gestelde termijn uit de aanmaning. Wij adviseren om uw incasso uit handen te geven 2 dagen nadat de in de aanmaning gestelde betalingstermijn is verstreken. Want waarom zou u nóg langer op uw geld wachten?
Incassotip 2: Dien uw incasso online in via onze incasso-portal. Met de incasso portal regelt u uw incassozaken wanneer het u uitkomt en kunt u 24/7 real-time uw incassozaak volgen.
Incassotip 3: Dien uw incasso in voor 16:00 uur. Wij sommeren uw debiteur dan dezelfde werkdag tot betaling.
Vanwege grote drukte nemen wij momenteel geen incassozaken in behandeling die in hoofdsom lager zijn dan € 500. Dit geldt alleen voor nieuwe klanten. Als u een bestaande klant bent, kunt u uw incassozaken blijven indienen zoals u gewend bent.
Enorm tevreden! De betalingstermijnen van mijn facturen en herinneringen waren intussen ruimschoots verstreken en mijn klant leek van de aardbodem verdwenen. Na wat online onderzoek, besloot ik e-Legal incasso advocaten in te schakelen, liever dan een 'standaard' incassobureau. Het was heel eenvoudig om online een dossier bij ze aan te maken. Daarna ging het ineens snel: ik werd dezelfde dag nog snel, vriendelijk en adequaat teruggebeld en mijn dossier is direct opgepakt. Binnen een week heeft mijn klant alsnog zijn factuur voldaan! Ik raad deze advocaten absoluut aan. Je merkt direct hun gedegen kennis van de regelgeving omtrent incasso, wat cruciale fouten voorkomt; bovendien vind ik het een prettig idee dat deze zelfde partij mij zou hebben kunnen bijstaan tijdens een evt. proces. Mocht ik onverhoopt nogmaals met een wanbetalende klant te maken krijgen, zal ik e-Legal zeker opnieuw inschakelen.
Uitstekend incasso advocatenkantoor dat wij iedereen van harte kunnen aanbevelen. Transparante en eerlijke werkwijze, geen verborgen tarieven, uitstekende vakkennis en E-Legal zit bovenop de zaak met de juiste druk naar de debiteur toe. Naast dat E-Legal ook nauw contact onderhoudt met de opdrachtgever, is er ook een meer dan uitstekende portal voorhanden waarin alle communicatie overzichtelijk wordt bijgehouden. Daarin zijn ze wat ons betreft voor op de concurrentie. Sterke punten: Naast de transparante werkwijze viel ons op dat onze contactpersoon altijd snel reageerde op vragen en deze helder beantwoordde zonder wollige juridische taal. Dat hebben wij in het verleden wel eens anders meegemaakt. Zwakke punten kunnen wij niet bedenken.
Eerste hulp bij incasso (gratis e-book)
In ons e-book is alle bovenvermelde informatie overzichtelijk gebundeld. Dus zowel het stappenplan voor incasso als de incasso voorbeeldbrieven.
Daarnaast bevat het e-book geheime incassotips die niet op deze pagina staan.
- Stap-voor-stap handleiding om uw wanbetalers aan te pakken
- Gratis downloads: voorbeeld betalingsherinnering en aanmaning
- Kant en klare betalingsvoorwaarden (direct te verwerken in uw offerte)
- Inclusief geheime tips van onze incasso advocaten die écht het verschil maken
Ons e-book downloaden? Scrol naar het einde van deze pagina.
Onze incasso hulp nodig? Geef een brul!
Betaalt uw wanbetaler niet ondanks alle incassotips?
Geef dan een brul (!) en wij pakken uw wanbetaler aan.